|
Fejleszthető tornával az értő olvasás,
az írás, a számolás?
Elsőre talán még a kérdés is furcsának tűnik. Valóban
elképzelhető lenne, hogy az írás-, vagy olvasászavarral, esetleg
számolási nehézséggel küzdő gyerekek jól fejleszthetők bizonyos
tornagyakorlatok segítségével? Lehet-e, hogy bizonyos mozgások
következetes és szorgos ismétlésének hatására javul az iskolai
teljesítmény olyan konkrét területeken, mint az írás, az olvasás vagy a
matematika?
A tanulási nehézségek hátterében nagyjából az esetek 70%-ában
megtalálható az idegrendszer részleges éretlensége, sérülése, vagy hibás
szerveződése. Többnyire, ha sikerül felszámolni az idegrendszer
szerveződésébe becsúszott hibákat, a tanulási nehézségek tünetei
jelentősen csökkenek: javul az olvasás, a helyesírás, szebbé válik a
külalak, oldódnak a számolási nehézségek.
Az idegrendszerünkre a legközvetlenebb módon a mozgáson keresztül lehet
hatni. Az idegrendszer érése és a mozgásfejlődés szoros egységben
valósul meg. Az idegrendszer fejlődése egyre újabb és újabb mozgásformák
megjelenését teszi lehetővé, ezeknek a mozgásoknak a gyakorlása pedig
visszahat az idegrendszerre, elősegíti fejlődését, érési folyamatait.
A mozgásfejlődés és vele együtt az idegrendszer fejlődése szigorú
hierarchia szerint valósul meg. Ha kimaradnak egyes lépések, vagy nincs
elegendő idő, esetleg elegendő tér és lehetőség a gyakorlásra, akkor
hibák csúszhatnak a fejlődésbe. Az idegrendszer egyes területei
alulszervezetté válnak, amelynek következményei legtöbbször az iskolában
jelennek meg tanulási nehézség formájában.
Mozgásterápia segítségével lehetőséget biztosíthatunk az idegrendszer
számára, hogy bepótolja lemaradásait. Ilyenkor az idegrendszer
fejlődésével párhuzamosan csökkennek a tanulási nehézségek, esetleg
teljesen el is tűnnek. Ha megmaradnak bizonyos maradványtünetek vagy
annak ellenére, hogy a gyerek tanulási nehézségekkel küzd nem sikerül az
idegrendszerében alulszervezettségre, vagy éretlenségre utaló nyomot
találni, alaposan feltételezhető, hogy esetében a tanulás lelki
feltételei nem adottak. Valószínűleg erős teljesítményszorongással vagy
iskolával kapcsolatos stresszel küzd.

|